-- F5J INFO + linki -- (obnovljeno 28.10.2004)

Vse o modelih letal : nastavitve, barvanje, izkušnje, izboljšave, pomoč ...

Moderator: blisk

-- F5J INFO + linki -- (obnovljeno 28.10.2004)

OdgovorNapisal/-a mihah » 08.04.2004, 15:20

Preden začnete brati dokaj obsežne tekste in »študiozne pristope« bom povzel odgovor Robija Matjažu iz debate F5J:

Ja jest bi z veseljem prisel, ampak mislim, da moje znanje se ni zrelo za razkazovanje:)))))Ze res, da vadim vsak dan, kolikor se le da, ampak...."

Kdor zna eno minuto letet s prižganim motorjem in priti nazaj na zemljo v enem kosu v krogu 100 m je sposoben za tako tekmo.

Če boš sam letal po skritih travnikih, se ne boš mogel od nikogar ničesar naučiti in tako ne bo napredka. Tudi primerjati se na ta način ne moreš z nikomer in tako tudi ne moreš vedeti , če si kaj napredoval. Tekma ni samo dirka za rezultatom ampak tudi izmenjava izkušenj in mnenj, tako o letenju kokor tudi o gradnji modelov. Takrat, ko nisi v skupini, ki leti, imaš čas za ogled drugih modelov in debato z njihovomi lastniki, lahko pa tudi opazuješ tehniko letenja ostalih tekmovalcev in potem poizkušaš na treningih to uporabiti v praksi.

Kot sem že napisal, nihče še ne bil zaradi zadnjega mesta pretepen ali zasmehovan. Dirka je pač dirka, in ne moremo biti vsi na prvem mestu. Jaz hodim na tekme za sprostitev in zaradi druženja z ostalimi modelarji.



Spodnji teksti in predstavitve so namenjene samo za informiranje. Če hočete preiti takoj na »akcijo«, jih ne brat in se sekirat, kakšen model imate in »zastarelo« opremo.

Vabljeni na srečanja in tekme!



______________________

V tej debati bo razloženo:

- Kaj je to F5J in zakaj je privlačen?
- Pravilnik
- Koledar tekem
- Povzetek o debati na naslov: "Ne upam na tekmo"
- Kje se leti oz. trenira?
- Kaj potrebujem - populariziranje kategorije F5J 400
Primerna letala na tržišču, načrti za samogradnje (kratek povzetek lastnosti posameznega letala in splošna priporočila)

Oprema:
Motorji, prenosi, propelerji, regulatorji, servomehanizmi, sprejemniki , vse s kratkimi komentarji in dobavljivostjo v Sloveniji.

Priporočila posameznih pogonskih sklopov v teoriji in praksi

Tekmovalci se na kratko predstavijo s svojimi modeli.

_______________
Priporočam:

Najbolje, da ima vsak izmed nas, ki bo kaj prispeval odprt samo en odgovor, ki pa ga editira. Poskusimo!
_______________

Termini tekem:

24.04.2004 F5J pokal SLO MD Modra ptica
http://mdm.zrcalo.si/forum/viewtopic.php?t=2880


Še pride:
08. ali 15.05.2004 F5J pokal SLO MK Krško
12.06.2004 F5J pokal SLO MD Albatros Maribor
25.06.2004 F5J DP MK Kamnik
11.09.2004 F5J pokal SLO MK Kamnik

Srečanja

Zaenkrat nič...

Slike

3. april, srečanje v Arji Vasi pri Celju:
http://unlimited-rc.com/f5j-trening


Video

3. april, srečanje v Arji Vasi pri Celju:
še en kratek video kako smo štartali:
http://www.unlimited-rc.com/f5j-trening/F5Jcelje.WMV


24.04.2004 F5J pokal SLO MD Modra ptica
Krtina: http://freeweb.siol.net/44miha/F5JKrtina04.WMV
_______________
Kategorija F5J 400, izbira motorja

Pravilnik pravi, da je dovoljena uporaba zaprtega (navadnega) elektromotorja velikosti 400 z ali brez reduktorja, celice so lahko NiCd ali NiMh, do 8 členov. Čas delovanja motorja je maks. 60 s.

Možni motorji:

Mnogo je proizvajalcev, ki samo preprodajajo motorje in na njih lepijo bolj ali manj pisane nalepke in dajejo različna bolj ali manj zveneča imena. Najbolj znani so Graupnerjevi motorji Speed, Robbe ima Power, recimo Protech pa Mega X. Gre za ene in iste motorje proizvajalca Mabuchi. http://www.mabuchi-motor.co.jp/english/

Na voljo so nam trije tipi motorjev (primer Graupner) – prenos ali direktno

Speed 400 4.8 V – samo s prenosom
Speed 400 6 V – prenos ali direkt (propeler 6 x 3)
Speed 400 7.2 V – prenos ali direkt (propeler 6 x 3)

Slika

Vsi motorji so v enakem ohišju in imajo enako maso. Preprosto povedano se motor z ozako 4.8 V vrti hitreje, a ima manj navora kot 6 V različica. 7.2 V različica se vrti najpočasneje a ima zato največji navor in najvišji izkoristek.

Oznake po voltih, ki se jih rad poslužuje Graupner marsikdaj zavedejo modelarje začetnike. Oznake dajejo zelo ohlapna priporočila, pri katerih napetostih naj delujejo motorji, da bodo imeli sorazmerno dolgo življenjsko dobo. Različico 4.8 V ne bomo poganjali samo na 4 akumulatorje, saj so že krmilniki hitrosti na 4 celice zelo redki...

Cene 400 motorjev se gibljejo okoli 1500 SIT.


Prenos ali neposredni pogon?

S prenosom lahko uporabimo propeler večjega premera, ki bo zagotavljal večji potisk. S tem dosežemo hitrejše vzpenjanje. Koliko? Razlika je približno 60 do 70 % v prid prenosu. Po drugi strani, pa imamo v jadralnem času zraven še dodatno težo prenosa. Dober planetni prenos stane precej več kot sam motor!

Konkretni predlogi za motorizacijo

Speed 400 6V
Reduktor (planetni) s prenosom 3.8:1
Zložljiv propeler 11x8
8 akumulatorjev

Komentar: Zelo soliden pogon, ki zagotavlja pri majhnih tokovih hitra vzpenjanja.

Speed 400 4.8V
Reduktor (planetni) s prenosom 3.8:1
Zložljiv propeler 10x6
7 akumulatorjev

Komentar: »Dirkalna« različica, ki v teoriji daje najhitrejša vzpenjanja. Potrebnih samo 7 akumulatorjev, vendar zaradi velikega toka tudi krajša življenska doba motorja.

Primer - VIDEO
Štart s KAN 650. Niso bile ravno HOC (hot off the charger)
WMV, 4.4 MB
http://www.modelarji.com/upload/F5J/7NKAN650.WMV


Konkreten setup (dodano 9.april)

Speed 400 6V
Reduktor (planetni) s prenosom 3.8:1
Zložljiv propeler 13x8
8 akumulatorjev KAN 350 mAh


Komentar:
Izredno lahek setup za najlažja letala in mirne pogoje. Velik statičen potisk (več kot 450 g) zagotavlja lahkim letalom (celotna masa malo čez 500 g) več kot 30 stopinjske kote vzpenjanja; debelo čez 3 m/s po vertikali. Poraba toka se giblje okoli 9 A. Ker je model lahek, je pobiranje še tako šibke termike dosti lažje!


Speed 400 6V ali 7.2V
Zložljiv propeler 6x3
7 - 8 akumulatorjev

Komentar: Najcenejša in tudi najlažja varianta; z močnim metom modela se da »nadoknaditi« nekaj višine ;)


DODATEK (napisal Simon Vida)


Zato sem se odlocil, da malce stestiram te male pogonske zadevice...Kot vir energije sem uporabil 7xSanyo GOLD 1000mAh, regulator je bil Schulze Slim-24be.

Propeler; obr/min; Tok(A)
SPEED400 (6V): Graupner 6X5->10380 ;10,8
Cam folding prop 6x3->11560 ;9,8
Graupner 6x3 zlozljiv->10750;10,55

SPEED400 (7,2V): Graupner 6X5->10200 ;8,5
Cam folding prop 6x3->11200 ;7,5
Graupner 6x3 zlozljiv->10300;8,5

6V Speed je nov (neutecen), docim ima 7,2V za sabo ze precej vozenj (mini ECO,avio,...). Rezultati so me zelo presenetili, se posebno 7,2V, saj so obrati skoraj identicni 6V, tok pa je dosti nizji! Oba motorja sem uporabil tudi v mini-ECO-tu. Hitrost pri 6V je kvecjemu za 5% visja, ampak sem porabil ~50% vec energije! 6V Speed me je zelo razocaral

________


Priporočam: Program za simulacijo pogonov v modelih letal, http://www.motocalc.com
_____________________


Kategorija F5J 400, izbira akumulatorjev

Idelano gledano

V času ene minute morajo akumulatorji »iz sebe dati« čim večjo moč. Potem pa do 10 oz 15 minut zagotavljati še dovolj energije servomehanizmom.

Kakšne akumulatorje uporabiti?

Da bodo akumulatorji dali čim več, moramo biti pozorni na njihovo notr. upornost oz. koliko velika je pipa. Navadni akumulatorji AAA in AA imajo bolj ozko pipco in iz njih ne moremo pričakovati velikih moči.

Odvisno od vremenskih razmer, so zanimivi predvsem trije relativno poceni in dostopni akumulatorski tipi NiMH z nizko notranjo upornostjo. Vsi so od kitajskega proizvajalca KAN:

KAN 350 mAh, 2/3 AAA, 7.7 g, 15 do 20 mOhm
KAN 650 mAh, 2/3 AA, 15 g, 15 mOhm
KAN 1050 mAh, 2/3 A, 21 g, 7 mOhm

Slika

Cene se gibljejo okoli 500 – 600 SIT

Najbolj popularni so 650 in 1050 mAh tipi, zelo zanimivi zaradi svoje mase in ne toliko večje notranje upornosti pa 350 mAh.


Primerjava velikosti paketov (spodaj 8 celični 350 mAh, v sredini 7 celični 650 mAh in zgoraj 1050 mAh prav tako 7 celični. 650 in 1050 mAh so opremljeni s priključki za posamezno praznjenje akumulatorjev*)

Slika

Test 350 mAh: http://mdm.zrcalo.si/forum/viewtopic.php?t=2714
Praznilne krivulje KAN 650 in 1050 mAh: http://modelarji.com/phpbb/viewtopic.php?t=1974

Splošna priporočila

Nasplošno povedano, morajo biti zgoraj omenjeni akumulatorji za doseganje maksimalnih izhodnih moči uporabljeni takoj po polnjenju pri temperaturi okoli 40 st. C.
Priporočljivi polnilni tokovi so 2 C, kar pomeni, da so akumulatorji polni v približno pol ure. V primeru, da ima polnilec avtomatski način polnjenja NiMH akumulatorjev tudi v manj kot 15 minut!

* Posamezno praznjenje: http://modelarji.com/show.php?id=70


Krmilniki hitrosti za kategorijo F5J 400

Ponudba na tržišču je res pestra, zato ne bom našteval kateri so primerni in kateri ne, ampak bom podal splošna priporočila in opozorila. Velja se osredotočiti na tokovne zmogljivosti krmilnikov okoli 15 do 25 A. Mase se gibljejo od 10 do 20 g.

Z elektronskim krmilnikom proporcionalno krmilimo vrtljaje motorja. Odvisno od posameznega krmilnika je lahko krmiljenje zelo zvezno, pri cenejših pa je pri nižjem plinu nekoliko bolj robato (stopenjsko). Ker nas zanima predvsem poln plin in izklop, samo krmiljenje ni tako pomembno.

Pomembno je, da ima krmilnik mehak zagon in elektronsko zavoro.

Mehak zagon je samo podaljšan čas zagona motorja od mirovanja do polnega plina. Za mehak zagon, se šteje zagonski čas daljši od 0.5 sekunde. Ne glede kako hitro bomo pohidili ročico za plin, krmilnik bo zvezno pospeševal motor od 0 do polnega plina v minimalno 0.5 sekunde. Prehitri časi zagona lahko poškodujejo prenos in tudi nehvaležno vplivajo na življ. dobo motorja
Elektronska zavora pripomore, da se zložljivi propeler tudi dejansko zloži. Posebno pri prenosih je važno, da je tudi elektronska zavora mehka in da ne cukne prehudo, kar bi lahko pripeljalo do škode v prenosu in tudi nehvaležnega vpliva na življ. dobo motorja.

Zelo važna stvar je BEC (battery eliminator circuit). To vezje nam zagotavlja napajanje sprejemnika in servomehanizmov iz glavih akumulatorjev in zato ne potrebujemo dodanih stroškov in teže s sprejemniškimi akumulatorji.
Pri cenejših tipih je BEC samo 1 A. Kar lahko predstavlja problem, ko napajamo večje št. servomehanizmov. Prav tako so pomembne izgube na BECu. Čim višje je število akumulatorjev, tem več bo šlo pri pretvorbi napetosti iz glavnih akumulatorjev na napetost napajanja sprejmnika in servomehanizmov v toploto.

V to pri kateri napetosti izklopi krmilnik in kako se obnaša pri izklopu se ne bom spuščal, saj je to za tistih 60 sekund nepomembno.

Kaj več o BEC in krmilnikih si lahko preberete v katalogu MGM:
http://mgm-compro.cz/download/catalog_en.pdf

Priključki in kabli F5J 400

Članek: http://modelarji.com/show.php?id=30

Priporočam uporabo kvalitetnih kablov s silikonsko izolacijo in bakreno pletenico preseka 1.5 mm2. Odlični, lahki priključki z malo izgubami so MP JET 1.8 ali 2.5 mm, ki so tudi neobčutljivi na pregrevanje pri spajkanju. Zelo razširjeni so tudi MC2 – 2 mm banane, tu velja opozoriti na previdnost pri spajkanju.Od časa do časa je dobro priključke očistiti z izopropilnim alkoholom da ostranimo nečistoče in »korozivno substanco« – (po domače švic) od prstov, ki slabo vpliva na priključke.

Kabli naj bodo čim krajši, a še dovolj dolgi, da nam omogočajo spreminjanje težišča. S tem ne samo da izmanjšamo izgube ampak tudi zmanjšamo maso.

___________________

Naslednjič: Kako ravnati z akumulatorji NiMH?

Še pride:
Želite še kaj tehničnega? Pišite TUKAJ!



Osnovni podatki:
-Razpon: 210cm
-Dolžina: 107cm
-Profil krila: S-3021
-Teža: 620g
-Motor: MEGA X 400 6V + 4:1 (Robbe Planeta 400/35)
-Regulator: Kontronik SUN 1000
-Elisa: 14" x 8" Aeronaut
-Celice: 7 x Kan 1050
-Servoti: 2 x HS-60 (v trupu), 1 x HS-55 (flap)
-Sprejemnik: Schulze Alpha 440W
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Zadnjič spremenil mihah, dne 01.11.2004, 13:33, skupaj popravljeno 23 krat.
Sakura Racing XI Sport Master (Endurance, stock, mild modified, modified), Hyper GTB E, Tekno EB48, itd...
Uporabniški avatar
mihah
Forumski odvisnež
 
Prispevkov: 2683
Pridružen: 22.11.2002, 17:04
Kraj: Mengeš

Moj F5J 400

OdgovorNapisal/-a steem » 09.04.2004, 15:47

Tukaj je moj vetrni "mojster". Moji premali koti med segmenti krila (centroplan na uško1 in uška 1 na uško 2 sta kota oba po 3°) bi pa priporočal za model 2x večje kote. Sam bom še v prihodnje dodal zavihke, katerih oblika je še vedno samo v glavi.
Vpadni kot krila je ~ 2°, ki je pri moji geometriji trenutno "idealen".

Osnovni podatki:
-Razpon: 186cm
-Dolžina: 107cm
-Profil krila: S-4083 mod
-Teža: nekje med 600 in 800g
-Motor: speed 400 6V + 3,8:1 (MP-jet reduktor)
-Regulator: Schulze 20be
-Elisa: 11" x 8" Aeronaut
-Celice: 8 x Sanyo 500AR
-Servoti: 2 x HS-55 (v trupu), 2 x MS-X2 (v krilu)
-Sprejemnik: rx600

Model je bil v osnovi narejen za veter. Zato ima premalo površino, da bi izkoriščal jutranjo blago termiko (kar se je seveda zgodilo na prvem srečanju 3. Aprila).
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Zadnjič spremenil steem, dne 10.04.2004, 11:09, skupaj popravljeno 1 krat.
steem
Naš človek :)
 
Prispevkov: 210
Pridružen: 17.11.2002, 13:09
Kraj: Maribor

OdgovorNapisal/-a Andrej Petrovčič » 09.04.2004, 18:03

Moja mojstrovina :

Osnovni podatki:
-Razpon: 210cm
-Dolžina: 107cm
-Profil krila: S-3021
-Teža: 610g
-Motor: speed 400 6V + 4:1 (Robbe Planeta 400/35)
-Regulator: Schulze 20be
-Elisa: 11" x 8" Aeronaut
-Celice: 8 x Kan-650
-Servoti: 2 x HS-60 (v trupu), 1 x Pico 11BB (flap)
-Sprejemnik: R-700 brez ohišja
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Uporabniški avatar
Andrej Petrovčič
Forumski veteran
 
Prispevkov: 614
Pridružen: 28.11.2002, 21:53
Kraj: Maribor

OdgovorNapisal/-a luigidon » 09.04.2004, 20:01

Da še jaz dodam svoje:

Moj model, ki ga sicer nisem sam naredil:

TELSTAR 400
Razpon: 1500 mm
Dolžina 840mm
Teža:??še nisem tehtal
Profil krila: S3021
Motor: MAX 400,6V
Prenosi: MP JET 3,8:1
Propeler: 13x8
Celice:KAN 1050x8 ali AAA 650x7
Servoti:Gigaline Power micro
Regulator: rondo
Sprejemnik: futaba
--------
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Zadnjič spremenil luigidon, dne 04.06.2004, 20:52, skupaj popravljeno 1 krat.
-------------------------------------------------------
Uspeh je za drzne....
Uporabniški avatar
luigidon
Forumski veteran
 
Prispevkov: 558
Pridružen: 13.01.2004, 20:14
Kraj: Domžale - Vir

OdgovorNapisal/-a matej_mejac » 10.04.2004, 10:14

Moj model:

Krilo1:

- enaka geometrija kot pri Mihatu in Jerneju
- stiro - balza
- razpon: 1860mm
- površina: 26,2dm^2
- profil: S – 4083 mod
- masa: 220g
- servo: 2 x C261 Graupner (eleroni)

Krilo2:

- stiro-balza
- razpon: 2000mm
- površina: 30,7dm^2
- profil: S – 4083 mod
- masa: 175g
- servo: 1 x Volz (flap)

Trup:
- samogradnja lesen prednji del in karbonska cevka
- dolžina: 1000mm
- masa: 300g ( brez celic)
- servo: 2 x MS X2 (smer, višina)
- rep: klasičen
- regulator: JES 250 Jeti
- motor: SPEED 400 6v
- reduktor: 3,8 : 1 MPJ
- sprejemnik: Webra – Nano S6
- celice: 7 x Sanyo 500AR, 7 x 1000 (gold), 8 x 1000 (gold)

Takole sedaj zgleda moja flota s katero imam letos namen tekmovati na F5j tekmah. Zgoraj imate vse tehnične podatke. 1800 krilo je bilo narejeno v prvem valu navdušenja nad kategorijo F5J in sva jih mal zafurala(Andrej in jaz :( ); majhna površina in krila zgrajena po logiki F3J (ojačano :!: :!: ). Kasnejše ugotovitve so pokazale, da potrebujemo predvsem veliko površino in lahko konstrukcijo, ker ni pretiranih obremenitev. Andrej se je odločil za klasično gradnjo, ki se je že pokazala kot odlična v Celju, sam se odloču za ponovno stiro-balza gradnjo.
Nova krila imajo večji razpon (2000mm) in površino ter imajo ojačan samo centroplan z ramenjačo iz 3mm balze, ki ima zgoraj in spodaj zlaminiran enosmerni karbon. Planke sem z 1mm balzo, ki je lepljena z belim lepilom. Pravijo, da je lažji kot epoksi, kako se bodo krila obnesla v praksi vam bom lahko povem na koncu sezone (eksperiment). Krila so lakirana z nitro lakom; lažji kot folija, vendar ne tako odporen na mehanske poškodbe in vlago.
Nekateri pravijo da je klasična gradnja lažja (mislim maso) vendar se pri mojih drugih krilih izkazalo, da se da tudi stiro-balza krila lahko naredijo lahka.

No velik je odvisno tudi od modelarja kako obvlada letenje in malo je odvisno tudi od sreče.

LP Matej


P.S. : Vsa morebitna vprašanja postavite na tej temi http://mdm.zrcalo.si/forum/viewtopic.ph ... &start=390 ali prek PM.
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Zadnjič spremenil matej_mejac, dne 19.04.2004, 09:21, skupaj popravljeno 2 krat.
Uporabniški avatar
matej_mejac
Član
 
Prispevkov: 83
Pridružen: 15.09.2003, 17:12
Kraj: Rimske Toplice

OdgovorNapisal/-a Icoman » 10.04.2004, 12:08

Dobr si ga poštrihu Miha, A ni ta vzorec podoben eni hudo strupeni kači?
Uporabniški avatar
Icoman
Član
 
Prispevkov: 93
Pridružen: 21.02.2004, 11:03
Kraj: Ljubljana

Re: -- F5J INFO --

OdgovorNapisal/-a polh » 10.04.2004, 20:10

mihah napisal/-a:Čas delovanja motorja je maks. 60 s.

a to pomen da ko štartaš imaš lahko potem samo še 60s prižgan motor
Uporabniški avatar
polh
Naš človek :)
 
Prispevkov: 133
Pridružen: 27.03.2004, 12:56
Kraj: Dol pri Ljubljani

OdgovorNapisal/-a Andrej Petrovčič » 10.04.2004, 20:24

TUKAJ JE F5J-INFO ...

DEBATA NA TO TEMO POTEKA TUKAJ http://mdm.zrcalo.si/forum/viewtopic.php?p=18182#18182

MOREBITNA VPRAŠANJA NA TEMI (LINK) ZGORAJ !!!
Uporabniški avatar
Andrej Petrovčič
Forumski veteran
 
Prispevkov: 614
Pridružen: 28.11.2002, 21:53
Kraj: Maribor

OdgovorNapisal/-a MC GAYVER » 12.04.2004, 16:18

evo mojga

samogradnja
raspon..................2200
dolžina..................1050
profil.....................SE?? mod
servo graupner C2081 3 x flap. smer, upadni kot
masa......................190g
skupna masa.......... 580g - 630g

pogon brez vetra

6V 400 aeronaut 6 x 3

v vetru

6V 400 reduktor MPJ planet 3,8/1 prop 12X 8 aeronaut

v obeh primerih KAN 650 x 8

pendel rep
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Zadnjič spremenil MC GAYVER, dne 13.07.2004, 13:55, skupaj popravljeno 2 krat.
Uporabniški avatar
MC GAYVER
Stara sablja
 
Prispevkov: 1522
Pridružen: 06.03.2003, 18:18
Kraj: Ljubljana

AKS E1

OdgovorNapisal/-a 93434392 » 18.04.2004, 21:06

Evo tukaj je še moja mašina.
Danes smo jo sprobali. V soboto pa pride na vrsto primerjava.
Ko bo povsem končan pridejo še slike iz zraka.
Prvi testi kažejo v redu, ampak preden ne izvedemo primerjave..........?

lp Kovač Aleš
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Uporabniški avatar
93434392
Novinec
 
Prispevkov: 19
Pridružen: 01.04.2004, 10:37
Kraj: Hrastnik

OdgovorNapisal/-a Mr.Bostjan » 18.04.2004, 22:52

Aleš,

Tvoj model izgleda fantastično! Si ga slučajno izdelal po zgornjem načrtu?
Upam da se vidimo v soboto na Krtini.
Lep podzrav,
Boštjan Perdan
DMA Modra ptica
Uporabniški avatar
Mr.Bostjan
Član
 
Prispevkov: 99
Pridružen: 18.04.2004, 22:42
Kraj: Šenčur

OdgovorNapisal/-a 93434392 » 19.04.2004, 10:27

Načrt je čisto moj. Nisem se obremenjeval z drugimi modeli, enostavno sem obrise narisal na papir in nato mere prenesel v Auto Cad.
Če pa je podoben kateremu od modelov je pa to zgolj slučaj.

Kdor želi risbo v dwg. formatu mi lahko piše na : aleskovac@email.si

p.s. na fotkah še ni izgotovljen trup. Manjka pokrov kabine in zaključek
za krilom.

lp Kovač A.
Uporabniški avatar
93434392
Novinec
 
Prispevkov: 19
Pridružen: 01.04.2004, 10:37
Kraj: Hrastnik

OdgovorNapisal/-a » 25.04.2004, 19:58

Če vas je že tolk bom pa še moje dal gor:

PODATKI

razpon kril: 1720 mm

dolžina trupa: 980 mm

masa: 890 g

površina: 26.7 dm2

profil krila: SD 7012

pogon: Graupner Speed 400 6V, Graupner V18 in 8.4V Sanyo Gold (na naslednji tekmi KAN 1050)
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Zadnjič spremenil , dne 17.05.2004, 20:02, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
Naš človek :)
 
Prispevkov: 394
Pridružen: 20.06.2003, 13:08
Kraj: Bloke

OdgovorNapisal/-a samo3D » 03.05.2004, 13:16

Živjo!

Napisal bom nekaj besed o letenju samem in ne o pogonih, konstrukciji,...
Opozoriti moram, da so spodnje besede le informativne narave, plod mojih izkušenj in opažanj in imajo bore malo znanstvenih osnov.

Kot smo že ugotovili, je najpomembnejša stvar dobiti na štartu čim večjo višino, da lahko v miru iščemo vzgornike.

Vzgorniki; to so zanimive in muhaste zadeve, ki jih na žalost ne vidimo.

Pa nekaj besed namenimo termičnim vzgornikom, ki so za našo kategorijo najbolj aktualni. Nastanejo zaradi različne segretosti tal. Ko je razlika temperature dovolj velika, se toplejši zrak od tal odlepi in se prične dvigati. Najlažje si je predstavljati vzgornik kot balon toplega zraka, ki ima določene meje, npr. krogla, ki se dvigiuje v zrak in potuje z vetrom, dobesedno kot balon. V resnici so to nepravilne gmote, v katerih se zrak vrtinči, menja in počenja vse mogoče. Lažje si je predstavljat balon. To je seveda osnovna razlaga, o tem bi lahko napisali cele bukve, a to ni osnovni namen tega posta.

Kako jih opazimo? Recepta za to seveda ni. Najlažje opazimo različne pojave, ki nam lahko namignejo, da je vzgornik prisoten. Najbolj opazni indikatorji dviganja (ID) so ptiči. A ne samo velike ujede, ki krožijo visoko na nebu. Ponavadi iščemo vzgornike nižje pri tleh. (Spomnite se na balon; pod balonom ni več dviganja, nad njim tudi ne). Pomembni ID so mali ptiči; vrabci, lastovke, ki se lovijo nižje pri tleh in lovijo mrčes. Seveda se raje zadržujejo v vzgornikih, ker tam porabijo manj energije za letenje. Opazujte, kje se zadržujejo in poskusite srečo. Potrebno je samo veliko treninga in opazovanje okolice.

Druga pomembna stvar so nepravilnosti na terenu. To so hiše, drevesa, preorane njive ipd. Največkrat so te ovire dobri generatorji dviganj in se splača poskusiti srečo nad njimi. Seveda je potrebno biti pazljiv, da se model ne sreča s katero od teh ovir (sprednji rob krila je pri jadralnih modelih namenjen zaletavanju samo z zrakom :lol: ).
Torej, splača se še pred pričetkom letenja dobro pregledati teren, ugotoviti smer vetra in nekako oceniti, kako bodo vzgorniki potovali čez letališče (letališče imenujem letalni prostor), kje bodo turbolence. Seveda je potrebno potem te ugotovitve tudi preizkusiti. Naj vam ne bo nerodno vzeti list papirja in si opažanja in ugotovitve zapisati. Skoraj nič časa ne porabi, lahko pa kasneje vidiš, pri katerem vetru "drži" kateri del letališča.

Naslednji ID pa so zadeve, ki jih "zavohamo", ko smo z modelom že dobro uleteni, ko nam ni več potrebno skoncentrirano upravljati modela, ampak imamo čas z enim očesom in kot bomo kaseje videli s celim telesom opazovati, kaj se dogaja okoli nas:
Če trava ni pokošena, se dviganje vidi kot rahlo vzvalovanje trave, tik po košnji dviganja privzdigujejo nepobrano suho slamo s tal in podobne zadevščine, ki bi lahko bili ID. Pomembne so izkušnje. Naj vas ne bo strah poskusiti. Če se dogaja nekaj, kar ni tako kot je povsod drugod, je to ID.

Potem pa so tu še ID, ki se vam bodo mogoče zdeli malo privlečeni za lase, pa vam povem, da ni tako. Vse tele zadeve izhajajo iz 3 letnega metanja HLG ja v zrak in divjanja po travniku dobesedno cele dneve.
Letite v kratkih hlačah in rokavih, če to dopuščajo temperature! Zakaj? A se mi je utrgalo? NE. Ko v čistem brezveterju začutiš na dlačicah rahel piš, ko se ti malo naježi koža, ko se ti zazadi, da bi lahko to bilo to. To je ID.

Po mojih izkušnjah največ pridobiš, ko se pobiraš iz 10 metrov po par minut, ko narediš 3 zavoje 5 metrov nad tlemi in pridobiš 15 sekund. To so dragocene izkušnje tako kar se tiče tehnike letenja, spoznavanja modela in prepoznavanja dviganj.

Pa še par besed o tem, kako prepoznaš, da je model v dviganju, ko smo visoko nad tlemi in se ne vidi, ali je v dviganju ali ne. Da to ugotovimo, moramo dobro poznati model, kako reagira na sunek vetra, kako reagira na dviganje. Kako to ugotovimo? Pobiranje pri tleh nam da odgovore na vsa ta vprašanja.

Ponavadi dobro zregliran model, ko prileti v dviganje rahlo povesi nos in prične pridobivati hitrost. (sunek vetra mu nos dvigne in pobere hitrost). Pričnemo z rahlim kroženjem. Potem pa sledi test: V dviganju modela skoraj ne moramo prevleči. Med kroženjem poskusimo zmanjševati hitrost in spet nam pride prav poznavanje modela. Če po na palici čutimo, da bi moral model omahniti, a ni, potem smo skoraj gotovo v dviganju. Nadaljujemo s kroženjem in čez čas na podlagi višine vidimo, če so bila naša opažanja pravilna.

Zapuščanje dviganja: Najbolje je, če v dviganju naberemo nekaj hitrosti in s to hitrostjo zapustimo dviganje; namreč veliko možnosti je, da bomo naleteli na spuščajočo zračno maso, ki ponavadi spremlja dviganje in jo je dobro preleteti čim hitreje.

In še en nasvet: Dviganja poskusimo iskati proti vetru, da se pri neuspehu lažje vrnamo domov. Seveda se splača narediti izjemo, če vidimo močan ID in iskati z vetrom.

Torej glavne stvari ki jih je potrebno vedeti; opazuj, kaj se dogaja okoli tebe, spremljaj smer vetra (sprememba smeri vetra je tudi ID!), napni oči, nasrši vse čute, če se ti zdi, da bi nekje lahko bilo, probaj, desetkrat ne bo, enajstič bo dviganje in ni lepše nagrade za modelarja, kot je tisto dviganje, ki si ga sam poiskal, ne da je dviganje našlo tebe. S časom po veliko štartih, se boš naučil brati dviganja in jih izkoriščati.

Mnogim, ki ste tale post prebrali se zdi verjetno utrujanje. Mislim pa, da bodo začetniki in bodoči tekmovalci med vsemi nasveti našli tudi kakšnega, ki jim bo pomagal pri letenju. In če jim uspe najti le eno dviganje več je namen dosežen.

Naslednjič: O pristankih

L.P. Samo
Uporabniški avatar
samo3D
Član
 
Prispevkov: 88
Pridružen: 05.12.2003, 13:38
Kraj: Celje

OdgovorNapisal/-a ultralajt » 04.05.2004, 09:43

Tukaj bom objavil podatke, slike in risbe mojega Paličnjaka F5J, teks od termike pa sem pobrisal.

Risba Palicnjaka v pdf formatu kakor je bil leten v sezoni 2004
http://mdm.zrcalo.si/forum/download.php?id=6480
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Zadnjič spremenil ultralajt, dne 21.11.2004, 18:17, skupaj popravljeno 5 krat.
Uporabniški avatar
ultralajt
Forumski veteran
 
Prispevkov: 913
Pridružen: 07.04.2004, 16:35

OdgovorNapisal/-a 93434392 » 04.05.2004, 11:36

Mitja in Samo sta super opisala dogojanja okrog temičnih vzgornikov ter določene zadeve glede iskanja le teh.
Sam pa bi dodal nekaj glede samega letenja v vzgorniku.
Zadeva kroženje:
Zelo pomembno pri kroženju je, da ne letimo šablonsko.
To pomeni da se ne držimo pravil iz učbenikov kjer piše: optimalni nagib
v zavoju je 30 stopinj..... o.k. zadeva štima v idealnih pogojih itd.
V mislih imam predvsem to, da če vidimo da je dviganje močno, potem ni kaj za oklevat, le model je potrebno močno nagnit in zmerno zategniti višino. (Večkrat sem že opazil da so modelarji v močnih in v šibkih dviganjih leteli v podobnih režimih.)
Torej leteti je potrebno fleksibilno in vremenu primerno.

Ko pa nastopi situacija kjer so dviganja izjemno šibka pa nam večkrat pride prav če letimo rahlo nekoordinirano, kar pomeni da smerno krmilo odkonimo v željeno smer kroženja, elerone pa rahlo odklonimo v nasprotno smer. S takim manevrom torej model obržimo v manjšem radiju kot bi bil sicer če bi leteli popolnoma koordinirano in pa nagib krila je manjši kar nam posledično da večjo površino krila.
Zadeva se navadno obnese če se vse skupaj počne z dobršno mero občutka.

Na prvi tekmi je bilo moč opaziti da so modelarji večkrat vrteli "kr neki"
pa čeprav ni bilo dviganja. (tu velja tisto zlato pravilo, ko model v kroženju potegneš, in le ta ne omahne, potem si v dviganju.)

Tudi moj nasvet je namenjen začetnikom z že nekaj izkušnjami.

lp Kovač A.
Uporabniški avatar
93434392
Novinec
 
Prispevkov: 19
Pridružen: 01.04.2004, 10:37
Kraj: Hrastnik

OdgovorNapisal/-a rock » 04.05.2004, 13:35

Da malo dopolnim Alesev prispevek. V sliki bo se lazje razumljiv.

http://www.polecataero.com/articles/rudder/index.html

In za vse tiste, ki imate tezave s teziscem oziroma ne veste kako pomembno je to.

http://www.polecataero.com/articles/cg_art.shtml

lp, rok
Uporabniški avatar
rock
Naš človek :)
 
Prispevkov: 482
Pridružen: 27.02.2004, 11:59
Kraj: Celje

OdgovorNapisal/-a MC GAYVER » 10.05.2004, 14:30

spodaj na sliki je "naprava s katero sem opravil meritve vleka raznih motorjev in propelerjev(kar sem imel na zalogi)


400 ditekt 7,2V tok propeler vlek
9,3A aeronaut6x3 172g
9,8A graupner6,5x3 180g
12 A graupner7,5x4 255g

400 direkt 6V 11,8A aeronaut 6x3 170g
13A A graupner 6,5x3 190g
14,5A graupner7,5x4 265g

mpj 3,8:1 reduktor 6 V 400tka
8,6A aeronaut 11x8 385g
12,5 aeronaut 12,5x7 480g

ko bo kaj novega bom dodal da se ne bomo naslanjali na približne izračune Moto calka
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Uporabniški avatar
MC GAYVER
Stara sablja
 
Prispevkov: 1522
Pridružen: 06.03.2003, 18:18
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a -=ZeroCOOL=- » 17.05.2004, 20:01

Pa še moje leteče čudo:

Model - Fly Q (Mibo)
Razpon - 1800mm
Dolžina – 1000mm
Profil – SD 7037 mod.
Krilna obremenitec – ca. 20g/dm2
Gradnja kril – Karbon D-box
Gradnja trupa - Karbon / kevlar
Motor - Speed 400 6V / Speed 400 Race
Reduktor – MP Jet 3,8:1 (Planetni)
Elisa – Aeronaut 11x8 / Aeronaut 13x7
Regulator hitrosti – Shulze Slim20BE
Celice: Kan 650 / Kan 1050
Servo mehanizmi – Eleroni: Hitec HS-81
Smer/višina: Hitec HS-55
Sprejemnik – Graupner R700
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Uporabniški avatar
-=ZeroCOOL=-
----------------------------
----------------------------
 
Prispevkov: 178
Pridružen: 02.02.2003, 23:27
Kraj: Maribor

OdgovorNapisal/-a Robi » 29.05.2004, 12:23

Še ena F5J zvezda na slovenskem nebu :D

Razpon: 198 cm (206 cm)
Dolžina: 114 cm
Teža: 620 g
Motor: MEGAX 400, 6 V
Prenos: MPJ 3,8 : 1
Propeler: 11 x 8 in 13,5 x 7
Celice: 8 x KAN 1050
Servoti: 2 x C2081 (V-rep) in 1 x MS-X3 (flapi)

Se vidimo v Mariboru, če bo preživel do takrat :lol:

Robi
Nimate dovoljenj za ogled prilog tega prispevka.
Uporabniški avatar
Robi
Forumski veteran
 
Prispevkov: 521
Pridružen: 15.08.2003, 10:58
Kraj: Idrija

Naslednja

Vrni se na Splošno..

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 1 gost

cron